Let’s Play in combinatie met crea atelier

By 30 oktober 2019Nieuws

Dit schooljaar hebben we ervoor gekozen om onze leeromgevingen te koppelen aan Let’s Play. Een aantal weken staat binnen onze school een bepaalde leeromgeving centraal. We zijn dit jaar begonnen met ‘Respect en verbondenheid’. We bieden de kinderen gedurende een afgesproken periode een rijke leeromgeving aan binnen dit onderwerp. Tijdens de lessen wereldoriëntatie  hebben we bijvoorbeeld gewerkt aan: het oplossen van een maatschappelijk probleem, vooroordelen, godsdiensten en mediawijsheid. Iedere vrijdagmiddag hebben de groepen 6,7 en 8 crea atelier waarbij Let’s Play dit jaar een vast onderdeel is.

Iedere week gaat er een leerkracht met twee ouders naar Let’s Play en om daar activiteiten te doen in het kader van de leeromgeving. Dit doen we in circuitvorm, dus iedere week gaan er andere kinderen naar Let’s Play. We hebben wel drie weken hetzelfde onderdeel. Dit is prettig qua voorbereiding. Tijdens crea atelier kun je lessen zo vormgeven dat Let’s Play daar een onderdeel van is. Zo hebben leerlingen tijdens crea atelier een strip gemaakt over omgaan met elkaar. Bij Let’s Play hebben ze zichzelf met het Greenscreen in de strip gezet. Rosan heeft alles weer terug gemaild en dit hebben de leerlingen op school weer verwerkt. Wanneer leerlingen niet aan de beurt waren bij het Greenscreen, hebben ze gewerkt aan opdrachtkaarten over het leven met een handicap. De kinderen kunnen door verschillende proefjes ervaren hoe het is om te leven met een handicap. Hoe doe je boodschappen met éém arm, als je blind/doof bent?

We hebben de tweede leeromgeving gewerkt aan ‘Reizen door de wereld’. Hier hebben de kinderen bij Let’s Play door middel van de Sandbox een eiland ontworpen. Ze hebben ook geëxperimenteerd met drones en raceauto’s. Tijdens de creamiddag hebben ze een schatkaart gemaakt bij het zelf ontworpen eiland. De resultaten waren fantastisch en de kinderen waren heel erg enthousiast. Leeromgeving 3 gaat over ‘Personen van vroeger’ en hierbij zetten we de Virtual Reality brillen in om een kijkje in het achterhuis van Anne Frank te nemen.

We vinden het superfijn werken op deze manier en erg waardevol. Wat ook fijn is dat Rosan voor alles openstaat en heel graag mee wil denken.

Groetjes,

Leerkrachten bovenbouw van basisschool De Regenboog