Skip to main content

STEAM-challengekaarten

“Bij STEAM draait het om uitdagingen. Je herkent een probleem en met de juiste kennis, vaardigheden en houding los je het op.”

Een betekenisvolle uitdaging vraagt om een relevante context met een duidelijk probleem. Het oplossen van het probleem vraagt om een open leersituatie waarin de maakmogelijkheden eindeloos zijn. Bij STEAM ligt de focus niet op het opdoen van feitenkennis en het opleveren van een eindproduct, maar op de (denk) stappen die je maakt en de leeropbrengsten die je opdoet tijdens het ontwerp- en leerproces: het proces van denken, doen en delen.

Alle elementen die je nodig hebt voor een open leersituatie komen samen in de STEAM-challengekaarten.

We hebben bij Let’s Play 60 challengekaarten als inspiratiebron bestaande uit betekenisvolle contexten en interessante uitdagingen. Er zit een STEAM-starter bij als hulp om de kaarten te leren lezen en zo effectief mogelijk in te zetten.
De voorbereiding vindt plaats op school en de uitwerking vindt plaats bij Let’s Play.

Wil je jouw leerproces visueel, interactief en overzichtelijk weergeven dan kun je de Groow-toolkit gebruiken. Jouw collega uit de inspiratiegroep kan jou hier meer over vertellen.

Categorie:

Extra informatie

Vaardigheden

Communiceren, Computational thinking, Creatief denken, ICT-basisvaardigheden, Informatie-vaardigheden, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Aantal kinderen

Tot en met 10 personen, Tot en met 20 personen, Tot en met 30 personen, Tot en met 5 personen

Groep

Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8

Doelen

Materialen